قالیشویی در کرج
خانه / شستشوی فرش / چگونه ریشه فرش را ترمیم کنیم؟

چگونه ریشه فرش را ترمیم کنیم؟

رفوگری فرش در کرج

ترمیم و رفوگری ریشه فرش

ریشه فرش یکی از مهمترین بخش‌های آن است که در صورت خرابی، به شدت ظاهر فرش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای تعمیر و ترمیم ریشه فرش نیاز به مهارت و تخصص خاصی دارید، اما با رعایت چند نکته می‌توانید به راحتی ریشه فرش را تعمیر و ترمیم کنید. در این مقاله، به آموزش تعمیر و ترمیم ریشه فرش در منزل پرداخته خواهد شد.

ترمیم ریشه فرش

چرا ریشه های فرش میپوسند؟

فرش ها یکی از پر استهلاک ترین وسایل منزل هستند. این وسایل با قرار گرفتن در مقابل نو، شستشوی نامناسب بوسیله شوینده های نامناسب و یا قرار گرفتن وسایل سنگین بر روی آنها نظیر مبل ، دراور و… میتواند باعث پوسیدگی در ان شود. اگر این وسایل را بر روی فرش خود قرار داده اید به طور منظم و دوره ای وسایل را جابه جا کنید تا بافت فرش استراحت کرده و هوا بخورد. این کار از پوسیدگی فرش ها جلوگیری میکند. علت دیگری که ممکن است منجر به پوسیدگی شود قرارگرفتن طولانی مدت در مقابل نور خورشید است. بهتر است که فرش ها در نقاطی نزدیک به پنجره های نورگیر قرار داده نشود و از تابش مستقیم نور خورشید به آن جلوگیری شود. امکان پوسیدگی برای فرشها و ریشه هایی از جنس الیاف طبیعی و پنبه بیشتر است.

آموزش تعمیر ریشه فرش

برای تعمیر ریشه فرش نیازمند ابزار و دانش کافی هستیم. برخی از ابزارهای کاربردی برای ریشه فرش عبارتند از:

  • سوزن قو
  • نخ
  • چسب 
  • قیچی
  • توری پارچه
  • چسب دو طرفه

روشهای ترمیم ریشه در فرش ماشینی و دستبافت

ترمیم ریشه های فرش ها به عوامل مختلفی مانند دستی یا ماشینی بودن فرش و نوع الیاف آن بستگی دارد. ترمیم ریشه فرش‌های ماشینی بوسیله ماشین های مخصوص انجام میشود و جنس نخ بکار رفته به طور معمول بیتگی به جنس الیاف چله فرش دارد. اما ترمیم ریشه برای فرش های دستبافت به صورت دستی و توسط اساتید حرفه ای انجام میشود. جنس الیاف بکار رفته برای ترمیم ریشه در فرشهای دستبافت به طور معمول از ابریشم است. برای ترمیم ریشه فرش دستبافت 2 روش وجود دارد:

  • روش مغزی
  • روش بطلمه 

ترمیم ریشه فرش

بیشتر بخوانید: ویژگی های یک قالیشویی خوب چیست؟

روش بطلمه

در این روش سوزن را با نخ بطلمه ( توجه داشته باشید که نخ باید به صورت یک لایه باشد) نخ میکنیم. سپس سوزن را از چند رج بالای بافت اسیب دیده وارد فرش میکیندو این کار را ادامه میدهید تا کل فرش ریشه زده شود. سپس مثل ریشه های اصلی فرش گره بزنید و نخ ها را یک دست کنید.

ترمیم ریشه فرش

روش مغزی

در این روش فرش را روی یک تخته چوب قرار میدهیم که در انتهای آن میخ هایی با فاصله متناسب قرار دارد. سپس نخ ها را ابتدا به مبخ گره زده و سپس سوزن را از چند لایه با لاتر از محل خوردگی ریشه وارد فرش میکینم. این کار را چندی بار تکرار کرده و سپس به سراغ میخ بعد میرویم. این مسیر تا انتهای فش ادامه دارد. در صورت نیاز چند بار از ابتدا تا انتهای فرش دوخته میشود تا تمام فرش محکم شود. پس از ان باید نخ های گره زده شده به میخ با قیچی چیده شود.


بافت ریشه فرش با دست

بافتن ریشه های فرش با دست و در منطل یکی از راه های جلوگیری از آسیب به فرش است. آنچه مهم است استفاده از گره های مناسب و صحیح است. بهتر است در صورتیکه اطلاعات کافی از این کار ندارید از یک فرد ماهر برای گره زنی و بافت ریشه فرش در خانه استفاده کنید. زیرا در صورت انجام غیر صحیح ممکن است به جای محافظت از ریشه ها به آنها آسیب برسانید.

ترمیم ریشه فرش در منزل

ترمیم ریشه فرش در منزل ممکن است با استفاده از چند مرحله ساده انجام شود. در ابتدا، سطح فرش کاملاً تمیز شده و آلودگی‌ها یا ذرات معلق از بین برده می‌شوند. سپس، با استفاده از نخ‌های مشابه به رنگ و بافت فرش، بافتهای آسیب‌دیده ریشه ترمیم می‌شوند. برای این کار تخصص حرف اول را می زند. درصورتیکه امکان انجام این کار را به صورت اصولی ندارید بهتر است از خدمات یک مرکز معتبر و متخصص استفاده کنید.

نکاتی قبل از آغاز ریشه زنی 

  • قبل از آغاز ریشه زنی اطمینان حاصل کنید که فرش کاملا تمیز است و گرد و غباری ندارد. درصورت وجود غبار حتما فرش تمیز شده و سپس ریشه زنی انجام شود.
  • ریشه زنی فرش کاری بسیار تخصص است. اگر مهارت کافی ندارید این کار را به قالیشویی مجاز و معتبر بسپارید.

مجموعه بانو کرج ارائه کننده خدمات مرتبط با ریشه زنی، رفوی فرش، قالیشویی ( فرش دستبافت و ماشینی)، شستشوی خوشخواب، مبلشویی و نظافت منزل با بالاترین کیفیت.

برچسب ها: قیمت ترمیم ریشه فرش، آموزش ترمیم ریشه فرش، نحوه ترمیم ریشه فرش، ترمیم ریشه قالی، ترمیم ریشه فرش دستبافت، ترمیم ریشه فرش ماشینی، ترمیم ریشه فرش در خانه، ترمیم ریشه فرش با دست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *