قالیشویی در کرج
خانه / شستشوی فرش / روش شستشوی فرش دستبافت در خانه

روش شستشوی فرش دستبافت در خانه

قالیشویی بانو

آیا می شود فرش دستبافت را در خانه شست؟

شستشوی فرش دستبافت در خانه تا حدود زیادی به جنس الیاف فرش، شرایط شستشوی آن و فرآیند رنگرزی الیاف بکار رفته در فرش دارد. بسیاری از انواع الیاف با توجه به شیوه ای که برای رنگرزی آنها بکار رفته است رنگ پس می دهند. فرش های بافته شده با این الیاف در صورت شستشو در خانه با احتمال ترکیب شدن رنگ آنها بسیار بالاست. بنابراین بهتر است از یک قالیشویی معتبر برای شستشوی فرش خود استفاده کنید تا آسیبی به رنگ ها وارد نشده و زیبایی فرش شما حفظ شود.

برای تشخیص اینکه آیا فرش شما رنگ می دهد یا خیر به یک پارچه رنگ روشن و مرطوب نیاز دارید تا روی بخش کوچکی از فرش جند بار بکشید. اگر پارچه رنگ بگیرد شستشوی فرش در خانه با ریسک بالایی همراه است و بهتر است با یک قالیشویی مجاز در کرج، تهران و هر شهری که ساکن هستید تماس گرفته و درخواست خدمات قالیشویی را ثبت نمایید.

شستشوی فرش دستبافت در خانه

مراحل شستشوی فرش دست بافت در خانه

  1. بررسی برچسب: در صورتی که فرش دستبافت شما دارای برچسبی باشد که نحوه شستشو را مشخص می‌کند، حتماً به اطلاعات برچسب توجه کنید و دستورالعمل‌های آن را رعایت کنید.
  2. خاک گیری فرش: ابتدا فرش را بطور ملایم خاکگیری کرده تا گرد و خاک‌های ریز سطح و بین الیاف فرش خارج شود.
  3. انتخاب شوینده مناسب: برچسب فرش را به طور کامل مطالعه کنید تا مطمئن شوید که بهترین شوینده فرش برای شما کدام است. شوینده های خنثی به طور معمول جزو کاربردی ترین شوینده های هستند. شوینده های اسیدی یا بازی ممکن است رنگ فرش را تغییر دهند. به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی و سفیدکننده، برای شستشوی فرش استفاده نکنید زیرا ممکن است به آن آسیب برساند.
  4. استفاده از آب سرد: در صورتیکه قصد شستشوی فرش در خانه را دارید توجه داشته باشید که از آب گرم برای شستشوی فرش خود استفاده نکنید.
  5. شستشو با فرچه نرم: فرش را با برس نرم بشویید. برسهای خیلی زبر امکان آسیب به الیاف را به شکل چشمگیری افزایش می دهند. شستشو را با حوصله و آهسته انجام دهید تا محلول شوینده به خوبی در بین الیاف فرش وارد شود و آلودگی‌ها را از آن جدا کند.
  6. فرش را کامل آبکشی کنید: حالا فرش را با آب تمیز آبکشی کنید تا مایع ظرفشویی و آلودگی‌ها به‌طور کامل از آن خارج شوند. ماندن شوینده در بین الیاف فرش احتمال پوسیدگی الیاف فرش را افزایش می دهد.
  7. خشک کردن فرش: بهتر است فرش را به طور کامل خشک کنید. می توانید در صورت امکان آن را بر روی سطح صاف و خشکی قرار دهید تا به طور طبیعی خشک شود. می توانید فرش را برای مدت کوتاهی در آفتاب قرار دهید. دقت داشته باشید تابش طولانی مدت نور خورشید به فرش می تواند به رنگ های آن آسیب بزند. خشک شدن فرش از آن جهت با اهمیت است که مانع از رشد باکتریها و ایجاد بوی نامطبوع در فرش می شود.

شستشوی فرش دستبافت در خانه

نکات مهم در زمان شستشوی فرش دستبافت در خانه

  1. در زمان شیتشو از دستگش استفاده نماید تا مواد شوینده باعث آسیب رسیدن به پوست شما و ایجاد آلرژی نشود.
  2. از آب سرد استفاده کنید. استفاده از آب سرد احتمال رنگدهی فرش را کاهش می دهد. همچنین استفاده از آب گرم و یا داغ ممکن است به الیاف فرش آسیب وارد کند.
  3. از ترکیب کردن شوینده ها برای شستشوی بهتر خودداری کنید. این کار علاوه بر اینکه برای سلامت شما مضر است می تواند به فرش شما هم آسیب وارد کند.
  4. از شستشوی فرش با ابزار و وسایل غیر استاندارد خودداری کنید زیرا ممکن است الیاف فرش آسیب ببیند.
  5. برای خشک کردن فرش بهتر است از محیطی مناسب استفاده کنید که فرش امکان پهن شدن به شکل صاف را داشته باشد تا با مشکل شکستگی فرش رو به رو نشوید.

شستشوی فرش دستبافت در خانه

نتیجه گیری:

قبل از استفاده از هر نوع شوینده‌ای بر روی فرش دستبافت، بهتر است یک تست کوچک روی قسمتی از فرش انجام داده و مطمئن شوید که هیچ آسیب یا تغییر رنگی ایجاد نمی‌شود. همچنین، همواره دستورالعمل‌ها و موارد مربوط به محصول شوینده‌ای را که استفاده می‌کنید، رعایت کنید. تمیز کردن با آب خیلی گرم یا استفاده از مواد شوینده قوی برای فرش دستبافت، باعث آسیب دیدن الیاف آن می‌شود.

بهتر است همیشه دقت کافی را در انتخاب و استفاده از شوینده‌های مناسب برای فرش دستبافت خود داشته باشید تا بتوانید آن را به خوبی تمیز کرده و از آن مراقبت کنید تا عمر مفید آن بیشتر شده و به مدت طولانی از آن استفاده کنید. در صورتی که فرش دستبافت شما ارزشمند است یا نیازمند روش های شستشوی ویژه ای است، بهتر است به قالیشویی های با سابقه و مجهز در شستشوی فرش مراجعه کنید تا از تجهیزات و روش‌های حرفه‌ای برای نظافت فرش شما استفاده شود.

برچسب ها: روش شستشوی فرش دستباف در خانه، نظافت فرش دستبافت در منزل، راهنمای شستن فرش دستبافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *